Henczel Szabolcs szerint húsvét alkalmával különösen aktuális a szeretet forrásáról és mélységeiről való elmélkedés. Érdemes elgondolkodni azon, hogy az egyháztörténet során kinek és hogyan dobbant együtt a szíve Jézussal, és miként élték át ezt a felemelő érzést.
Henczel Szabolcs a Rábaközi Médiacentrum Imapercek című műsorának korábbi adásában Jézus szent szívének hatásával, az egyházatyák nagy látomásaival foglalkozott. A beledi plébános húsvét közeledtével Ferenc pápa Dilexit nos (Szeretett minket) kezdetű enciklikájának negyedik fejezetéről osztotta meg gondolatait a hívekkel.
– Tudjuk, hogy Jézus Krisztus szíve iránti tisztelet a történelem folyamán nem mindig ugyanúgy nyilvánult meg, különösen a modern korban, amikor még jobban kialakultak a különböző vonásai – mondta az atya, aki szerint ezek mégsem választhatóak el, sőt inkább párhuzamba állíthatóak a középkori formákkal. Az áhítat csírái már benne rejlettek a bibliai alapokban is.
Az egyházatyák férfias erővel és tartással fedezték fel Jézus szívét. Henczel Szabolcs elmélkedésében most azt vizsgálta, hogy a szerzetesnek álló nők miként találtak rá a szeretet mélységeire. A nők beszámolói szerint a Jézussal való találkozás élménye sok esetben a szívhez kötődik. Helftai Szent Gertrúd Szent János apostollal kezdeményezett párbeszédet, melyben megkérdezte tőle, hogy miért nem számol be az evangéliumában arról, amikor odahajtotta fejét Jézus szívéhez. Gerrtúd arra a következtetésre jutott, hogy a szívdobbanás nem az akkori kor, hanem a modern idők számára emlékezetes, hogy általa újuljon meg a világ. Ebben a megváltozott világban lanyhult az Isten szeretete.
Amikor átéljük Nagycsütörtököt, az utolsó vacsorához hasonló elemeket fedezhetünk fel a liturgiában. A betegeknek testi és lelki gyógyulást hoz a szent kenet és a megkenés közbeni ima. A keresztség szentsége a katekumenek (hitet tanulók) olaja által érhető el. Amikor az ősegyházban felkészültek a felnőttek a szentség felvételére, teljesítették a kritériumokat, miközben végighaladtak a mérföldköveken. Olajjal kenték be őket, hogy könnyebben megküzdjenek ellenfeleikkel és a kísértésekkel. A legfontosabb a krizma, amely olajnak és balzsamnak a keveréke, mellyel régen a királyokat szokták felkenni. Az egyház olyan szentségeknél alkalmazza, amelyek eltörölhetetlen jegyet hagynak az ember lelkén. Henczel Szabolcs példát is mondott minderre:A krizmát a bérmáláskor használják, mely által Krisztus tanúságtevője lesz az ember és teljes jogú kereszténnyé válik, de ugyanígy a püspökök és papok szentelésénél is ezt az olajat veszik elő.
– Nagycsütörtök este ünnepeljük az utolsó vacsora szentmiséjét. Mi is János apostollal együtt odahajtjuk a fejünket Jézus keblére és megünnepeljük az oltáriszentség megalapítását. A liturgia lehetőséget ad arra, hogy a pap is megmossa a hívei lábát és ezzel kifejezze azt az alázatot, amellyel belépünk a Nagyhét szenthárom napjába – fogalmazott Henczel Szabolcs, majd így folytatta: Jó lenne, ha az emberek is megéreznék a szenthárom nap liturgiájában rejlő titkokat és tudatosan élnénk át legszebb ünnepünket, a Húsvétot.
A szent szív egyfajta közvetlenséggel ajándékozza meg a híveket. – Krisztus se idegenként legyen előttünk Nagypénteken a kereszten, hanem vele együtt éljük át az életünk szenvedéseit és akkor megtapasztaljuk a közvetlenségét. Nagypénteken nem a veszteséget, Jézus halálát kell látnunk, hanem a szeretetének a mélységét. Szalézi Szent Ferenc gondolkodásában azt láthatjuk, hogy a szigorú, külsőségeiben betartott vallásosság önmagában nem elegendő. Az egyháztanító helyette Jézus szívében a kegyelem titokzatos működésébe vetett bizalmat látta meg.
Nagyszombat a csend napja, amikor nem kell nekünk semmit sem tenni, csak szemlélni – mondta a beledi plébános. Szerinte az emberek ilyenkor a nyugalmat fedezik fel a templomban, mely azonban nem a semmittevésről szól, hanem az aktív áhítatról. A kereszthez való odaszögeltetés az igazi elköteleződés, a papnak a híveihez, a legelesettebbekhez. – Engedjük, hogy a szívünkön lévő kő szétmálljon és abból új élet és szeretet fakadjon. Jézus üres sírjában karcolatok vannak és lehet, hogy épp a te neved van felírva, mert feltámadásával név szerint téged szólít meg. A sírban nem egy test, hanem egy szellemiség van, melyben ott van a te neved is.
Beküldés dátuma: 2025. 04. 14.Beled utcáit járva több épület, közterületi alkotás is magán viseli Tatai Lajos kezemunkájának nyomát.
Beled utcáit járva több épület, közterületi alkotás is magán viseli Tatai Lajos kezemunkájának nyomát.
Csorna óvodásai gördülékeny, zavartalan nyári időszakon vannak túl, mely a gyerekek életkori sajátosságaiknak, igényeinek megfelelő szabadidős programokkal telt el.
A Kapuvár Térségi Általános Iskolában 700 tanuló kezdte meg a 2025/2026-os tanévet. Idén ősszel is három első osztályt indítottak: egyet Gartán, kettőt pedig a Széchenyiben, és vidéken is szép számmal vannak elsős tanulók.
A padozattól a mennyezetig minden megújult a csornai Széchenyi István Általános Iskola ebédlőjében, mely évtizedek óta a gyermekétkeztetés egyik legfontosabb bástyája a városban.
Mindenkinek megvan a saját stílusa és mintavilága: Fábiánné Domán Hermina az absztrakt geometriát választotta, melyből olyan egyedül-álló alkotások születtek, mint a háromdimenziós papírcsíkok.