Osztrák küldöttséget fogadott nemrég a Beledi Általános Iskola. A találkozó olyan sikeres volt, hogy a magyar diákokat és a kísérő pedagógusokat viszont látogatásra hívták, tehát ősszel Ausztriába utaznak. A beledi találkozó tapasztalatairól a pedagógusok és a diákok meséltek.
Két ausztriai iskolából érkezett harminckét osztrák tanuló és hat pedagógus a Beledi Általános Iskolába. A találkozó a Talent School program keretében valósult meg.
– Örömmel fogadtuk őket, ami külön színfoltot jelentett nekünk. Tudtommal először fordult elő, hogy külföldi vendégek jártak ebben az iskolában. Együtt mókáztak, sportoltak, közösen alkottak, muzsikáltak a fiatalok – mondta Kőszegi-Németh József. Az együttműködés lényege, hogy a beledi diákok angol és német nyelven kommunikáljanak – tette hozzá a Beledi Általános Iskola igazgatója. Úgy tapasztalta, hogy saját intézményében és az osztrák iskolában hasonló elvek szerint dolgozzák ki a pályaorientációs programokat. A beledi iskolában arra törekednek, hogy tanulóik megkapják szinte ugyanazokat a lehetőségeket, melyek az osztrák állami iskolák diákjai számára természetesek. A Talent School program egyfajta tehetségműhely, amely magában foglalja a kiemelkedő képességekkel rendelkező diákok felkutatását, a munkahely-látogatásokat, az állásinterjúkra való felkészítést, a szóba jöhető intézmények felkutatását az interneten.
Kőszegi-Németh József a program egyik nagy előnyének tartja, hogy valós szituációban, életszerű helyzetekben gyakorolhatják a gyerekek az idegen nyelveket. Felvették a kapcsolatot a Goethe Intézettel, hogy a jövőben a német, később pedig az angol alapfokú nyelvvizsgát is letehessék a fiatalok Beleden.
Homlokné Halász Judit javaslatára választották ki azokat a beledi diákokat, akik közvetlenül is részt vettek a külföldi vendégek fogadásában. A Talent School program a pedagógus szerint is jó lehetőség arra, hogy a felső tagozatosok gyakorolják a német és angol órákon megtanultakat. – Úgy láttam, hamar megtalálták a gyerekek a közös nyelvet: németül is beszéltek, de angolul is kommunikáltak. Jó hangulatban teltek a közös foglalkozások és tanulóink meg tudták értetni magukat – fogalmazott Homlokné Halász Judit, aki szerint a jövőben is folytatódni fog a magyar és osztrák iskola között kialakított partneri kapcsolat. A vendéglátó diákok „barátságkarkötővel” kedveskedtek a külföldi tanulóknak.
Több részből álló képzést szerveznek a pedagógusoknak a határon átnyúló Talent School pályaorientációs program keretein belül. Kürthy Gabriella arról mesélt, hogy nemrég részt vettek az ausztriai Grimmenstein nevű településen megrendezett programon. A gyakorlati jellegű feladatok megoldásával teljesítették a sorozat első modulját, miközben megismerkedtek osztrák kollégáikkal. A komárnoi származású, jelenleg Beleden tanító pedagógus a korábbi években Szlovákiában magyar tanítási nyelvű iskolában tanított, ahol szintén fontosnak tartották az intézmények közötti nemzetközi kapcsolatokat.
Talent School: Komplex program a felső tagozatosoknak
Török Jeanette, a Beledi Általános Iskola testnevelője gondoskodott az intézményben szervezett osztrák – magyar iskolai találkozó sportos feladatairól. Különböző játékos programokon vettek részt a fiatalok a helyi tornacsarnokban erre a célra felépített pályákon. Nem egymás legyőzése volt a cél, hanem közös csoportokba kerültek a magyar és a külföldi diákok, akik valamennyien jól érezték magukat a fesztiváli hangulatban.
Cincár Kamilla segített felépíteni a sportpályákat, majd miután megérkeztek a külföldi vendégek, társaival elmagyarázta az osztrák gyerekeknek, hogy milyen sportfeladatokra számíthatnak. A hetedikes diák elégedett a munkájuk eredményével. Mint mondta, a visszajelzések alapján is mindenki jól érezte magát. Kamillának sikerült megértetnie magát a németül beszélő kortársaival.
Ferenczi Márk a sportpályák összeállításában és a feladatok lebonyolításában közreműködött. A hangszeren is játszó fiatal zenei produkcióval szórakoztatta a vendégeket: Gombás Kristóffal közösen trombitáltak, Ihász-Kőszegi Dominik pedig baritonon kísérte őket. Márk először került ilyen helyzetbe, amikor külföldi diákokkal kellett szót értenie iskolájában. Az angol és a német nyelvet egyaránt használta.
– Nagy szeretettel vártuk az osztrák gyerekeket és a pedagógusokat – jegyezte meg Vaspöriné Kótai Szilvia. A tanítónő elmondta, hogy a megnyitó ünnepségen fellépett a Kis-Rába Zenekar. A nap folyamán zenei foglalkozást tartottak a vendégeknek. Hangszerrel és nótázva szép népdalokat szólaltattak meg, bevonva az osztrák gyerekeket és kísérőiket, akik megpróbálkoztak a magyar nyelvvel.
A 4. osztályos Vanyó Sára furulyán, Seregély Rebeka pedig citerán játszott az Ausztriából érkező küldöttségnek. A kislányok négy éve kezdték el hangszeres tanulmányaikat. Sára azért kezdett el furulyázni, mert a későbbiekben fuvolázni szeretne, amihez jó alapokat teremt mostani fúvós hangszere, Rebekának viszont ismeretlen volt a citera, ezért szerette volna közelebbről is megismerkedni vele.
Beküldés dátuma: 2025. 04. 08.Az Aktív Iskola Program célja, hogy minél élménydúsabb legyen a mozgás a testnevelés órákon, sőt, ez még a mozgásában korlátozott tanulókra is vonatkozzon.
Közel 400 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásban részesült Kapuvár Város Önkormányzata.
– Olyan típusú ember vagyok, aki közel engedi magához a többieket, ami egyrészt kihívás, de más részről problémát is jelenthet – mondta Henczel Szabolcs.
1980. szeptember 1-jén vette kezdetét a tanítás a kapuvári Széchenyiben. Az intézmény 1990-ben vette fel gróf Széchenyi István nevét és még abban az évben megtartották az első Széchenyi Kupát is.
Beled utcáit járva több épület, közterületi alkotás is magán viseli Tatai Lajos kezemunkájának nyomát.