Mindennek megvan a maga oka, csak nem mindig tudjuk, hogy mi. A szakember nem készült gyógypedagógusnak, de valószínűnek tartja, hogy tudat alatt motiválták a körülmények, hiszen édesanyja és édesapja szintén megismerték a fogyatékos léttel járó nehézségeket, mert mindketten protézist viseltek, s haláluk óta Aranka saját otthonában segíti testvérének mindennapjait, akinek ugyancsak kijutott az egészségügyi problémákból.
Lechner Aranka több mint harminc éve kezdte a pályát az egykori kisegítő iskolában. Levelező tagozaton végezte el a gyógypedagógiai tanárképző főiskola oligofrén és szomatopedagógia szakát. Időközben továbbképezte magát, és megszerezte a korai fejlesztő, a mentálhigiénés és a pszichológus képesítést is. 2002-ben kinevezték a csornai Arany-iskola igazgatójának, mely pozícióját azóta is betölti. Az akkori integrációs törekvések miatt folyamatosan csökkent a gyógypedagógusi állás, ezért kollégáinak azt javasolta, hogy szerezzenek a nevelési tanácsadón belül jól hasznosítható újabb végzettséget.
A beszélgetőpartner leszögezte: hivatása sokban különbözik az általános pedagógiai módszerektől, és az orvosi szemlélettel átitatott ismeretek mellett számos latin kifejezéssel találkozott. Nem kis feladat a sérült emberek közösségbe való beilleszkedésének elősegítése. A hozzájuk járó gyerekek mire végeznek az iskolával, hasznos tagjai lesznek a társadalomnak, mert képzéseik is ennek megfelelően épülnek fel. Azoknak a szakértői bizottság elé vitt sajátos nevelési igényű fiataloknak, akik – a gyógypedagógiai képzés első éveiben szépen fejlődnek, de a szülők kérésére – átkerülnek a többségi tantervvel oktatott intézménybe, ritkábban tudják követni a sorsát.
Lechner Aranka a nemzetközi kapcsolatok ápolására elnyert pályázatok révén többször járt külföldön, ahol úgy tapasztalta, hogy összevonás gyanánt Európában sem olvasztották be a sérült gyerekeket a hagyományos általános iskolába, hanem állapotuknak megfelelően foglalkoznak velük. – Nagyon sok tervünk van. Talán a legfontosabb az a logopédiai osztály, amelyben normál általános iskolai tanterv szerint foglalkozunk a beszédhibás gyerekekkel – jegyezte meg az igazgató, aki hozzátette: szintén óriási hiánypótlás lesz a pályaválasztási tanácsadó, melynek szakembereit jelenleg is képezik, ezért ez a rákövetkező tanévben indul. A beilleszkedési, tanulási zavarral küzdő fiatalok ellátása sem teljesen ideális a környéken, ezért az Arany-iskolában várják az érintett tanulókat és szüleiket a mentálhigiénés foglalkozásokra. Továbbá a szakember rövid időn belül megoldást keres az iskolapszichológusi-hálózat kiépítésére.
Beküldés dátuma: 2011. 07. 27.
-
Ünnepélyes szalagátvágás a 20. Beledi Pünkösdi Fesztiválon
Beleden régóta szokás, hogy nem tartanak ünnepélyes szalagátvágást minden egyes elkészült fejlesztés után, hanem a pünkösdi fesztivál ünnepi perceiben kerítenek sort a beruházások szimbolikus átadására és köszöni meg a város a közreműködők munkáját.
-
Ünnepélyes szalagátvágás a 20. Beledi Pünkösdi Fesztiválon
Beleden régóta szokás, hogy nem tartanak ünnepélyes szalagátvágást minden egyes elkészült fejlesztés után, hanem a pünkösdi fesztivál ünnepi perceiben kerítenek sort a beruházások szimbolikus átadására és köszöni meg a város a közreműködők munkáját.
-
III. Kocsis István nemzetközi emléktorna Csornán
Varga László, a CSSE szakmai igazgatója szerint az utánpótlás korosztállyal foglalkozó szakemberek fő feladata a nevelés és a sportág megszerettetése kell, hogy legyen.
-
Ballagás a Kapuvár Térségi Általános Iskolában
Az elmúlt szombaton végzős diákok járták végig a feldíszített iskolaépületet, majd átadták az intézmény zászlaját a hetedikeseknek.
-
20. Beledi Pünkösdi Fesztivál
Többször is beszéltem róla, hogy városunkban szükség van egy ilyen rendezvényre, Beled és a Dél-Rábaköz legnagyobb kulturális és szórakoztató eseményére – mondta Major Jenő polgármester a 20.
-
A vörösterror áldozataira emlékeztek Csornán
A ma emberének történelmi felelőssége, egyben erkölcsi kötelessége, hogy megakadályozza a kommunizmus ismétlődését.